Spis dig til sundt og smukt hår

sundt hår,vitaminer

Hvem vil ikke gerne have stærkt og silkeblødt hår? Vi kender alle sammen den der følelse af at forlade frisøren med fantastik skønt hår. Men desværre bliver følelsen ikke længe, og hvis man ikke passer på, ender man med trist og tørt hår igen. Men der er heldigvis en masse ting man kan gøre, for at holde det  triste hår væk. Produkter kan gøre underværker, ja. Men meget af det vi viser udenpå, afspejler hvordan vi har det indeni. Jeg tror på, at man kan ændre en hel del ved at spise sundt og dyrke motion. Så hvis du hverken har lyst (eller råd) til at bruge en masse penge og tid på frisørbesøg og dyre produkter, kan du kigge på, om du skal inkorporere nogle af disse fødevarer i din kost.

____________________

Protein

Hår består af store dele protein, og er derfor en vigtig del af en sund kost. Proteinmangel gør, at håret lettere bliver slidt og spidserne spalter. Derfor skal vegetarer specielt være opmærksomme på, om de får nok protein, da kød er en naturlig proteinkilde. Protein kan man finde i bønner, nødder, fisk, kød og æg. Desuden er græsk yoghurt rig på protein, men også Biotin(et B-vitamin) som fremmer hårvækst. Hvis du mangler protein i din kost, så findes der heldigvis rigtig mange velsmagende supplementer lige her.

Sundt fedt

Det giver god mening at dit hår, ligesom din hud udtørrer hvis den ikke får nok fedt. Derfor skal du sørge for at få massere af  sundt fedt (ikke den slags som sidder på en bøf vel og mærke) men (rå)nødder, linser, fed fisk som laks, avocado og mørke bær. Det er specielt vigtigt at indtage sundt fedt, da det hjælper kroppen med at absorbere de andre næringsstoffer man indtager. Hvis du er på udkig efter sundt fedt, så findes der rigtig mange muligheder for dig her.

Magnesium

Magnesium er godt nok ikke et vitamin men et mineral, som hjælper kroppen med at danne de proteiner, som findes i håret og optage calcium, som er vigtigt for et sundt hår. Calciummangel kan resultere i skæl og tør hovedbund. Magnesium findes i mandler, kikærter, bulgur, mørk chokolade og figner. Hvis du er i mangel på magnesium, kan du kigge på nogle alternativer her.

Jern

Jern er et andet mineral, som hjælper på blodcirkulationen, og er derved med til at forny cellerne og kort sagt får dit hår til at gro. Uden jern vil dit hår blive tyndt og tørt. Du finder det specielt i æg, rødt kød, broccoli og spinat. Jernmangel sker typisk for rigtig mange af os kvinder, når det er den tid på måneden. Hvis du lider under dette, kan det være en rigtig god idé at tage et jerntilskud.

Zink

Hvis du indtager for lidt zink, kan det resultere i hårtab, hvilket – lets be real – ikke ligefrem er en drøm for nogen. Fødevarer der indeholder meget zink er bl.a. græskarkerner, svampe, kikærter og spinat. Find supplement til zink her.

Vitaminer

For at få optimal cellevækst er A-vitamin en nødvendighed. Vitaminet hjælper også ligesom E-vitamin hovedbunden med at producere sebum (den naturlige olie, der bl.a. sørger for at hovedbunden ikke udtørrer). A-vitamin kan men let få ved at spise gulerødder, søde kartofler, meloner og mørke bladgrøntsager (fx spinat).

C-vitamin kender vi alle sammen, men i forhold til hår hjælper den med at optage jern og magnesium. C-vitamin kan hjælpe dig, hvis du oplever at håret let spalter eller knækker, da det hjælper kroppen med at producere kollagen som er et vital protein for hår, hud og negle. Vitamin C kan findes i citrusfrugter, rød peberfrugt, grønkål, papaya og kiwi.

Mad der indeholder E-vitamin, gavner din hovedbund, fordi at de indeholder antioxidanter og er antiinflammatorisk. Man kan finde det i mandler, koldpressede vegetabilske olier, soya bønner og grøn salat.

B-vitaminerne bliver ofte omtalt som B-vitamin kompleks, som består af alle otte B-vitaminer (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 og B12).  De er alle vigtige for at holde kroppen sund og have en sund cellevækst. En sund cellevækst vil sige at kroppen har de bedste muligheder for at danne nye celler – altså gro længere hår og negle eller forny hudcellerne. Så hvis dit hår vokser meget langsomt, kan det være tegn på B-vitamin mangel.

Heldigvis kan man få vitamin-tilskud i form af vingummier, så det er jo et kæmpe win for hele familien. Du kan finde dem her.

Christina Hammeken, artikelIndeholder affiliate links

  • Comments ( 0 )

  • Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

TOP